توزیع 55 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی!

زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره اینکه در قانون بودجه به دولت اجازه داده شده جهت تامین 7 کالا، تا سقف ۸ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کند، بیان کرد: از آغاز سال جاری تا کنون، دولت قبل و دولت رئیسی کل این مبلغ ۸ میلیارد دلار را جهت تامین 7 کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌ اند. اکنون دولت باید تصمیم بگیرد که آیا تا آخر سال 1400 همچنان این هفت قلم کالا را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند یا خیر؟ اگر بخواهد چنین امری انجام دهد، باید اجازه آن را تحت عنوان اصلاحیه بودجه یا متمم بودجه از مجلس بگیرد!

وی گفت: ولی نظر مجلس این است که اگر دولت همچنان می‌ خواهد از این 7 قلم کالا حمایت کند، این امر را به طور ریالی انجام دهد، یعنی دیگر ارزی به قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان داده نشود لذا به هدف حمایت از واردکنندگان، مبلغ مورد نیاز تبدیل به ریال گردد و به صورت ریالی از واردات آن هفت قلم کالا حمایت شود.

وی گفت: اکنون منتظریم دولت تصمیم نهایی خود در زمینه ادامه تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این هفت قلم کالا، به مجلس اعلام نماید. ممکن است دولت تصمیم گیرد واردات کلیه کالاها با ارز آزاد انجام گردد، این به مصوبه مجلس نیازی ندارد اما اگر دولت بخواهد به پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هر کدام از این 7 قلم ادامه دهد یا تصمیم بگیرد در قبال عدم پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به این کالاها، به طور ریالی از تولیدکننده و مصرف‌ کننده حمایت کند، به منابعی نیاز دارد و حتما باید به مجلس اعلام کند و موافقت مجلس را کسب کند، که البته تا کنون هنوز دولت رسما نظر خود را اعلام نکرده است.

همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین های بازارهای سرمایه را برای شما محیا کنیم تا خانواده ای تشکیل دهیم با پیوستگی یک نام: ™CMPRO

error: غیر مجاز