تایید سند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

ابراهیم رئیسی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان از اعضای دیگر برای پذیرفتن ایران به عنوان عضو اصلی تشکر کرد.

این اولین سفر خارجی آقای رئیسی پس از ریاست جمهوری‌ بوده است.

رئیس‌ جهور روسیه بیان کرده باید در قرنطینه کرونا بماند و از راه مجازی در اجلاس شرکت کرده و سران کشور های چین و هند نیز از طریق ویدئو در اجلاس حضور داشتند.

ایران عنوان کرده سران سازمان همکاری شانگهای با عضویت کامل این کشور در این پیمان موافقت کرده‌ اند. به این ترتیب ایران عضو اصلی نهم این سازمان خواهد شد. (ایران عضو ناظر بود و درخواست قبلی این کشور برای عضویت دائم رد شده بود.)

در چند ماه‌ گذشته روسیه که از اعضای اصلی پیمان شانگهای است از عضویت ایران حمایت کرده بود.

وزیر خارجه ایران، این عضویت را عضویت راهبردی تشریح کرده که به بیان او تاثیر مهمی بر روند همکاری‌ های همه‌ جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیامحور خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگهای، اگرچه بازوی توسعه‌ طلبی چین توصیف شده، اما هم اکنون یکی از مهم‌ ترین نهادهای بین‌ المللی است که در آن از غرب خبری نیست و چه بسا تسلط کامل غرب بر سیاست بین‌ الملل را به چالش می‌ کشد.

حال همان طور که عدم پذیرش ایران در این سازمان به مدت ۱۳ سال، بر موقعیت و اعتبار تهران اثر منفی گذاشت، عضویتش یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود.

ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌ کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌ المللی در آینده نزدیک دارد.

این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ ای نیز به دست آمده است.

سرنوشت مذاکرات برجام واضح نیست و ایران، آمریکا را به زیاده‌ خواهی متهم می‌ کند.

تحریم‌ های آمریکا همچنان ایران را آزار می‌ دهند. و به رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد.

همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین های بازارهای سرمایه را برای شما محیا کنیم تا خانواده ای تشکیل دهیم با پیوستگی یک نام: ™CMPRO

error: غیر مجاز