اردوغان و کنترل تورم!

در حالی که تورم ترکیه در ماه ژانویه به نزدیکی 49 درصد رسیده است رجب طیب اردوغان برنامه های دولتش را برای مبارزه با تورم اعلام کرد. او در بخشی از این برنامه از کاهش مالیات کالاهای اساسی خوراکی خبر داد و آن را «برنامه ساده سازی سیستم مالیات ارزش افزوده» نامید.
بر این اساس قرار است مالیات برخی از این کالاها از 8 درصد به یک درصد کاهش یابد. رئیس جمهور ترکیه گفت که کاهش مالیات مواد غذایی اساسی به جنگ با تورم کمک می کند و لبنیات، میوه، سبزیجات، برنج و روغن خوراکی از جمله اقلامی هستند که مالیات آن ها به یک درصد کاهش می یابد!
پیش از این مالیات ارزش افزوده آرد و نان به یک درصد کاهش یافته بود. رئیس جمهور ترکیه به این نکته اشاره کرد که با این تخفیف مالیاتی توقع دارد شرکت های مواد غذایی قیمت هایشان را تا 7 درصد کاهش دهند.
اردوغان در حالی از روش های جدید خود برای کنترل تورم رونمایی می کند که بسیاری از آن ها پیش از این در کشورهای دیگر و موقعیت های مختلفی آزموده شده اند.
به نظر می رسد او برای اصلاح نکردن سیاست پولی خود به دنبال آن است که مقابله با تورم را با ابزارهایی پیش ببرد که اگر در نهایت نتیجه مورد انتظار را برآورده نمی کند اما اردوغان را در حال تلاش برای مبارزه با تورم نشان می دهد. اگر چه این سیاست کاهش مالیات دولت ترکیه می تواند به صورت موقت اندکی از شدت تورم بکاهد اما در عوض از درآمدهای دولت می کاهد و منجر به تعمیق کسری بودجه خواهد شد!

همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین های بازارهای سرمایه را برای شما محیا کنیم تا خانواده ای تشکیل دهیم با پیوستگی یک نام: ™CMPRO

error: غیر مجاز