حمله روسیه به اوکراین!

این خبر به روز می شود

دوشنبه 9 اسفند 1400

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز حملات روسیه به اوکراین بیش از ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این کشور خانه هایشان را ترک کرده و به یکی از کشورهای همسایه پناه برده اند. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۸۴ هزار پناهنده در مجارستان، ۳۶ هزار پناهنده در مولداوی، ۳۰ هزار پناهنده در رومانی و ۳۰ هزار نفر دیگر در اسلواکی پذیرفته شده اند. بیش از ۳۴ هزار نفر نیز توانسته اند خود را به سایر کشورهای اروپایی برسانند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه ۲۸ فوریه در واکنش به تحریم های صورت گرفته علیه مسکو و شخص خودش به دلیل حمله نظامی به اوکراین گفت: « من و میخائیل ولادیمیرویچ (نخست وزیر) در مورد تحریم های جامعه غربی یا «امپراتوری دروغ» بحث کرده ایم. آن ها در تلاش هستند علیه کشور ما تحریم هایی اعمال کند.»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «کارزار نظامی روسیه بیش از پیش سنگدلانه تر شده اما نیروهای مسلح اوکراین با شجاعت به مقابله می پردازند.» به گفته او «کی یف در حال مقاومت است این پاسخی بود به افرادی که می گفتند کی یف چند ساعته سقوط می کند است، اینطور نیست، کی یف مقاومت می کند. ماریوپول مقاومت می کند، خارکیف هم همینطور.»

وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ۳۳ تن انواع کمک های بشردوستانه برای پناهجویان اوکراینی را به لهستان فرستاده است و بیش از ۳۰ تن کمک نیز به زودی به مولداوی، همسایه جنوب غرب اوکراین می فرستد. او گفت: «ما تا کنون ۳۳ تن انواع کمک به لهستان فرستاده ایم، جایی که به هزاران اوکراینی پس از تهاجم روسیه به کشورشان پناه داده اند. این کمک ها شامل چادر، دارو، غذا و هر چیزی است که باعث می شود مردم شرایط بهتری داشته باشند.»

جمعه 6 اسفند 1400

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در دومین پیام ویدئویی خود گفت که قدرت های جهانی اوکراین را در جنگ مقابل روسیه تنها گذاشته اند. وی با ناکافی دانستن تحریم های اعلام شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت: « آیا روسیه با تحریم های دیروز متقاعد شد که دست از حمله بردارد؟ امروز از ۲۷ رهبر اروپا پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو خواهد بود یا نه؟ مستقیم پرسیدم. همه می ترسند. آنها پاسخ نمی دهند.» آقای زلنسکی همچنین اضافه کرد شخص وی هدف اول روسیه است مسکو می خواهد با نابودی رئیس حکومت نظام سیاسی اوکراین را از بین ببرد. رئیس جمهور اوکراین با رد شایعات خروجش از کشور گفت: «من در پایتخت می مانم و با مردمم در پایتخت خواهم ماند. خانواده و فرزندان من نیز در اوکراین هستند.» آقای زلنسکی همچنین اعلام کرد ۱۳۷ نفر از شهروندان کشورش در جریان حملات روز گذشته روسیه کشته شده اند که ۱۰ تن از آن ها را افسران نظامی بوده اند. به گفته او ۳۱۶ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

به گفته رئیس جمهور اوکراین تاکنون ده ها نفر در اثر حملات روسیه جان خود را از دست داده اند. بر اثر شدت گرفتن درگیری ها تاکنون ده ها هزار نفر آواره شده اند. برخی از مردم اوکراین به خاک لهستان پناه برده و برخی دیگر در ایستگاه های مترو پناه گرفته اند.

نیروهای اوکراین در خیابان های نزدیک به صومعه سنت مایکل در کی یف پایتخت این کشور دیده شدند!

وضعیت بورس جهانی در دومین روز جنگ اوکراین

بازارهای آسیایی پس از بازگشت غافلگیرکننده شاخص‌ ها وال استریت سهامشان رشد داشته زیرا سرمایه گذاران تأثیر طولانی مدت تحریم‌ های شدید غرب علیه روسیه را در نظر گرفته‌ اند. به نظر می‌ رسید که بازارهای سهام اروپا از آسیا پیروی کند، حتی در حالی که روسیه حملات خود را با وجود محکومیت‌ های جهانی افزایش می‌ دهد، در بازار سهام شاهد افزایش معاملات فوری و رشد ۰.۷۸ درصدی سهام اف تی سی ای و رشد ۱.۵۶ درصدی سهام آلمان هستیم؛ از طرف دیگر سهام‌ های اروپایی عمدتاً ۲.۲ درصد رشد را به خود دیده‌ اند. اما برخلاف بازارهای آسیایی و اروپایی بازار سهام آمریکا با کاهش محسوسی روبرو بوده است به طوری که این بازار به طور متوسط متحمل کاهش ۰.۶۱ درصدی سهام بوده و حتی شاخص‌ های نزدک نیز کاهش ۰.۹۲ درصدی را تجربه کرده‌ اند. برخی از تحلیلگران می‌ گویند که تحریم‌ های ایالات متحده، اروپا و تعدادی دیگر از کشورها آنقدر قوی نیست که بازارها تحت تأثیر شدید آن ها قرار گیرند. در حالی که کشورهای غربی تلاش‌ های خود را برای محدود کردن و تحریم روسیه برای انجام تجارت، مسدود کردن دارایی‌ های بانکی و قطع فعالیت شرکت‌ های دولتی، قطع ارتباط روسیه با سیستم بانکی بین‌ المللی سوئیفت و هدف قرار دادن صادرات نفت و گاز این کشور را در پیش گرفته‌ اند که بهبود بازارهایشان کمک کرده است.

ریستاد انرژی اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت را به 130 دلار در هر بشکه می‌ رساند و مصرف‌ کنندگان را با قیمت بالاتر بنزین و صورت‌حساب‌های بالاتر برق مواجه می‌ کند. مدیر عامل شرکت مشاوره ریستاد انرژی گفت: درگیری بین روسیه و اوکراین بلافاصله 1 میلیون بشکه در روز نفت خامی را که از طریق اوکراین و دریای سیاه منتقل می‌ شود تحت تاثیر قرار داده و عرضه نفت در بلندمدت را هم مختل می‌ کند. واقعیت این است که قیمت‌ های بالاتری منتظر اروپا و کل دنیاست. قیمت نفت خام در روز پنجشنبه برای اولین‌ بار از 2014 به‌ دنبال ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین تا بیشتر از 100 دلار در هر بشکه افزایش یافت و آمریکا و متحدانش را وادار کرد روسیه را تحریم کنند. ریستاد عقیده دارد توقف کامل صادرات گاز روسیه چندان محتمل نیست اما 8 درصد از عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین صورت می‌گیرد. گاز روسیه 30 درصد از کل تقاضای اروپا را تامین می‌ کند و فعلا منابع جایگزینی برای پر کردن جای خالی آن وجود ندارد.

پنجشنبه 5 اسفند 1400

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه فرمان حمله همه جانبه به اوکراین را صادر کرد و بامداد روز پنجشنبه در تلویزیون دولتی خبر از آغاز “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین داد.

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین سرانجام بامداد روز پنج شنبه ۲۴ فوریه با فرمان ولادیمیر پوتین در چند شهر واقع در شرق و شمال شرق این کشور آغاز شد. به گزارش خبرگزاری های بین المللی این حملات به دنبال سخنرانی تلویزیونی پوتین با تهاجم جنگنده های روسی به چند شهر در شرق و شمال شرقی اوکراین، شلیک موشک و پیاده کردن نیرو در ساحل جنوبی اوکراین آغاز و صدای انفجارهای شدید در چند شهر از جمله در کی یف و پایتخت و خارکیف شنیده شد و برخی منابع از جمله خبرگزاری اینترفاکس همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داده اند. بنا به اعلام مقامات اوکراین «ده ها نفر» در ساعات اولیه آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شدند.

بر اساس گزارشات اخیر نیروهای روسی چندین شهر اوکراین را با موشک تحت هدف قرار دادند و در سواحل جنوبی این کشور مستقر شدند. بنا بر بیانیه وزیر دفاع اوکراین، مراکز نظامی شرق اوکراین و فرودگاه‌ های این کشور به شدت گلوله باران شده اند. وسعت کلی تهاجم روسیه فعلا مشخص نیست، اما جو بایدن، رئیس‌ جمهور ایالات متحده قول داد که ایالات متحده و متحدانش قاطعانه به “این حمله غیر قابل توجیه و بی جهت” واکنش نشان خواهند داد.”

ولادیمیر پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک دو منطقه جدایی طلب اوکراین را به رسمیت شناخته بود.

نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه هشدار داد که غرب در واکنش به تهاجم نظامی به اوکراین تحریم های «گسترده ای» را علیه اقتصاد روسیه اعمال خواهد کرد. بوریس جانسون که در جریان یک نطق تلویزیونی با شهروندان بریتانیایی سخن می گفت ولادیمیر پوتین را «دیکتاتور» خواند و افزود: «این اقدام وحشیانه ولادیمیر پوتین باید از بعد دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و در نهایت نظامی با شکست پایان یابد.»


رهبران اتحادیه اروپا قرار است در بروکسل در ساعات پایانی روز پنجشنبه در راستای تصمیم گیری بر سر نحوه واکنش به این حمله نشستی را برگزار کنند. رئیس کمیسیون اروپا عنوان کرد: “ما بخش های استراتژیک اقتصاد روسیه را با مسدود کردن دسترسی آن ها به فناوری ها و بازارهای اصلی، مورد هدف قرار خواهیم داد.”
“علاوه بر آن، دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا را مسدود خواهیم کرد و دسترسی بانک های روسی به بازار مالی اروپا را متوقف خواهیم کرد.”
روبل در واکنش به تصمیم اخیر آقای پوتین مبتنی بر ورود نیروهای روسی به اوکراین به شدت در بازار تحت فشار قرار گرفت و به پایین ترین سطح خود از اوایل سال 2016 سقوط کرد و منجر شد که بورس مسکو معاملات را به حالت تعلیق درآورد.
تا ساعت 6:05AM به وقت ET جفت ارز USDRUB با رشد 3.1 درصدی به 83.6669 رسید در حالی که پیشتر تا سقف 87.9909 صعود کرده بود.
بانک مرکزی روسیه اقداماتی را برای ایجاد ثبات در بازارهای مالی خود انجام داده است.
این بانک همچنین اعلام کرده است که برای نخستین بار طی سال‌ های اخیر در بازار ارز مداخله خواهد کرد و با ارائه 1 تریلیون روبل نقدینگی آن را افزایش داده و آن را در اختیار بانک‌ ها قرار خواهد داد.
در همین حال تقاضا برای دارایی های امن روبه رشد است به طوری که شاخص دلار آمریکا با رشد 0.7 درصدی به 96.880 افزایش یافت که سقف آن از 31 ژانویه محسوب می شود.
جفت ارز EURUSD به میزان 1.1209 کاهش پیدا کرد که کف آن از اواخر ژانویه است.

همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین های بازارهای سرمایه را برای شما محیا کنیم تا خانواده ای تشکیل دهیم با پیوستگی یک نام: ™CMPRO

error: غیر مجاز