نفت ایران بعد از لغو تحریم ها!

صادرات کنونی نفت ایران حدود ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شود که ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون بشکه کمتر از سطح دوران قبل از تحریم‌ های آمریکا است. چنین میزانی از ظرفیت افزایش تولید نفت به همراه بیش از ۱۱۰ میلیون بشکه ذخایر نفت بی‌ مشتری ایران در تانکرهای نفتی لنگر انداخته در خلیج فارس و تاسیسات خشکی قاعدتا می‌ بایست تاثیر چشمگیری در افت قیمت‌ های جهانی نفت می‌ داشت، اما روز سه‌ شنبه و با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ ای وین، قیمت نفت شاخص برنت فقط ۷ دهم درصد کاهش یافت و به ۹۲ دلار رسید.

عدم واکنش سریع و چشمگیر بازار نفت به خبرهای منتشر شده از نهایی بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ ای نشان می‌ دهد که بازار انتظار ندارد تولید و صادرات نفت ایران حتی با لغو تحریم ها، به سرعت افزایش یابد.

در دور قبلی رفع تحریم‌ ها نیز به رغم اینکه توافق هسته‌ ای در سال ۲۰۱۵ حاصل و از ابتدای سال ۲۰۱۶ به اجرا گذاشته شد، تولید و صادرات نفت ایران طی یک بازه ۹ ماهه به سطح قبل از تحریم های بین‌ المللی رسید.

ایران قبل از تحریم‌ های بین‌ المللی در سال ۲۰۱۱، روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت اما این رقم در دوران تحریم‌ های قبلی به حدود یک میلیون بشکه رسید و نهایتا متوسط صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ میلیون بشکه در روز شد و از سال ۲۰۱۷ به بعد بود که به سطح قبلی بازگشت.

در دور قبلی تحریم‌ ها، صادرات نفت ایران کلا ممنوع نشده بود، بلکه مشتریان هر 6 ماه یکبار مجبور بودند خرید نفت از ایران را کاهش دهند و پس از لغو تحریم‌ ها نیز همین مشتری‌ ها به مرور زمان، خریدشان را افزایش دادند.

اما در دور جدید تحریم‌ ها، تنها مشتری نفتی ایران چین می باشد.

بدین گونه تقریبا کل نفت ایران راهی چین می‌ شود و احیای مجدد بازارهای نفتی ایران در هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اروپا و آفریقا بسیار دشوار تر از تحریم‌ های بین‌ المللی قبلی خواهد بود.

بسیاری از کشورهای یاد شده طبق روال بازار ابتدای سال 2022، قراردادهای سالانه با تولیدکنندگان نفت امضا کرده‌ اند.

منبع: DW

همواره در تلاش بوده ایم تا بهترین های بازارهای سرمایه را برای شما محیا کنیم تا خانواده ای تشکیل دهیم با پیوستگی یک نام: ™CMPRO

error: غیر مجاز